Egen vaxduk fungerade perfekt

IMG_1588Innan sommaren testade jag på att göra egen vaxduk där jag impregnerade tyg med kokt linolja. Jag penslade mitt tyg ordentligt en gång och hängde sedan upp det på tork. Jag hade läst mig till att det skulle ta cirka fyra veckor för tyget att torka men mitt tyg tog bara två veckor på sig för att bli torrt.

Vi har använt duken hela sommaren och det har spillts yoghurt, sylt, mjölk och saft i mängder på den. Och ytan har varit lika motståndskraftig som en plastbehandlad vaxduk. Ytstrukturen blir däremot inte lika slät som hos en plastöverdragen duk och efter en sommars spill hade det samlats lite smuts mellan trådarna vilket gjorde att jag häromdagen tvättade den. Jag körde den på ett vanligt tvättprogram 30° utan centrifugering. Och det fungerade, så nu är den tillbaka på sin plats på altanen (behöver ingen ny impregnering). Allra bäst hade nog varit att lägga ut den på ett bord och rengöra med vatten och såpa och borste. Men det får bli nästa gång en rengöring behövs.

Men sammanfattningen blir att det går alldeles utmärkt att göra sin egen vaxduk.

Tänk på att linolja utvecklar värme när den oxiderar (torkar). Därför kan trasor indränkta i olja ta eld om förhållandena är gynnsamma. Torka därför (efter impregnering) din duk luftigt och inte hopknölad bredvid en hög med sågspån. En linoljeprodukt som torkat självantänder inte. Och det är bara vid torkningen efter impregnering detta kan vara ett problem efter tvätt behöver du inte vara försiktig.

Annars är jag nu tillbaka efter föräldraledighet och semester och kommer framöver att publicera ungefär ett inlägg i veckan som handlar om kläder och textilier ur ett miljöperspektiv. Finns det något som ni vill att jag ska gräva djupare i så får ni gärna tipsa i kommentarer.

 

 

7 thoughts on “Egen vaxduk fungerade perfekt

  1. Jag läser med stor intresse alla dina inlägg! Tycker det är svårt att veta på vilket ben jag skall stå…man tror ibland man gör det mest miljövänliga men inser ibland att det inte alltid är så enkelt.
    Jag skulle gärna höra dina tankar om bomull. På sistone har många klädmärken börjat med bomull märkt med ”BCI” och minskat sin användning av ekologisk bomull ( enligt min egen snabb analys) Lindex och Kappahl exempelvis. Jag är inte helt såld på BCI bomull och letar om jag skall handla efter eko-bomull. På ett annat klädmärke svarade man mig när jag ställde frågan om varför de inte hade några skjortor i Eko-bomull att det inte är möjligt att sy skjortor av samma fina kvalitet då ekologisk bomull inte ha lika långa trådar.
    Är din känsla att företagen minskar på eko-bomull och ökar BCI istället? Och stämmer det att konventionell bomull är av annan kvalitet än eko-bomull? Skulle gärna höra dina tankar och åsikter kring detta. Tack för en intressant blogg!

    Gilla

  2. Tack för uppdateringen, vad intressant! Har undrat hur det gick. Om jag använde dukar skulle jag göra en 🙂
    Önskemål om klädvård- fins det något sätt att få bort den blanka ytan som ylle (tex kostymtyg) kan få om du stryker direkt på? (Är ju miljömässigt i alla fall så att kläderna kan användas längre)

    Gilla

    • Ja gör det! Men jag gjorde min i början av sommaren då det torkar fort och har möjlighet att torka ute på streck. Om du inte har möjlighet att torka ute kan det komma att lukta linolja i hela bostaden under längre tid.
      Hälsningar
      Anna-Lisa

      Gilla

Kommentera

