Laga dragkedja – så gör du

zipper-1060990_1920Det är ganska vanligt att dragkedjan går sönder i jackan eller i ett par byxor. Att byta dragkedjan i en jacka kan verka svårt, men i de flesta fall är det relativt enkelt. Nedan kommer jag att kort gå genom hur jag bytte dragkedja i min sportjacka, som jag använt i ur och skur i mer än sex år.

Men innan du ger dig på att byta dragkedja är det värt att fundera över hur gammal din jacka är. Är den nyare än tre år kan du ha rätt att reklamera. Och ur en hållbarhetssynvinkel är det bra att säga ifrån till företag när du tycker att kvalitén på deras kläder inte håller måttet.

Ibland är det inte heller fel på hela dragkedjan utan bara på löparen (alltså den lilla grejen du drar i). Då kan det räcka med att trycka till den med en tång.
IMG_1096Fler tricks finns en googling bort.

Men visar det sig att dragkedjan är helt slut som i fallet med min jacka så är det bara att byta.

Du behöver:

Sprättare
Sax
Ny dragkedja, delbar i rätt längd
Knappnålar
Symaskin
Grundläggande sömnadskunskaper

IMG_1044

Först sprättade jag bort den gamla dragkedjan. Ett tips är att ta bilder på hur den sitter fast, det underlättar när du ska sy i den nya dragkedjan.

Sedan nålade jag fast den nya dragkedjan. Som ni ser på bilden nedan så sitter nålarna längs med dragkedjan, jag tycker att det är lättare att sy fast dragkedjan snyggt om jag nålat så, men det gäller att komma ihåg att plocka bort nålarna innan du syr över dem.

Sy fast med raksöm. Det finns speciella pressarfötter för att sy fast dragkedjor, jag brukar aldrig bemöda mig med att byta till en sådan, tycker det fungerar alldeles utmärkt med den vanliga.

Klart!

Dragkedjan jag sprättade bort var limmad och stod emot regn, det kommer inte den nya att göra. Så det återstår att se hur blöt jag blir vid nästa cykeltur i hällregn.

Om du känner att uppdraget byta dragkedja är dig övermäktigt kan du lämna in till skräddare. Men ring innan och fråga vad det kostar, jag har hittat priser från 150 kr och uppåt. Sedan årsskiftet betalar du endast 12 % moms på reparationer av kläder mot tidigare 25%. Så förhoppningsvis har det blivit billigare att laga sina grejer!

 

Kommentera

