Butikernas egna ”miljömärkningar”

Många stora mode-och klädföretag har förstått att kunderna efterfrågar material som är bättre ur ett miljöperpektiv. Därför har många egna märkningar för att underlätta för kund att göra hållbara val. Exempel på butikers egna märkningar är: Åhlens Bra val!, H&Ms Consious, Stadiums Supportimg earth m.fl. Och det är på pappret bra. En stor grön lapp som syns även för den minst kunnige.

Häromdagen handlade min sambo kläder på Åhlens. Han kan en del om textil, men är inte lika noggrann som jag och han tyckte det var perfekt med de gröna lapparna, eftersom han inte vill få skäll när han kommer hem. Och han hittade en fin tröja till 3-åringen med grön lapp som han köpte. Tröjan bestod till 60 % av ekologisk bomull och 40 % polyester. Och visst bomullen bör betraktas som ett bättre val, men jungfrulig polyester är det INTE. Så jag gav mig på att läsa hur Åhlens själva definierar Bra val. Det visade sig då att det räcker med att en vara till 50 % består av ett hållbart material, exempelvis återvunnet eller ekologiskt. Så i princip kan en produkt till hälften består av isbjörnspäls och till hälften av återvunnen polyester och då få en grön lapp. Något som inte gör Åhlens unikt de andra har ungefär lika tandlösa definitioner.
Det här blir enligt mig förvirrande för konsument, någon luras faktiskt att tro att en vara innehållande 50 % ohållbartmaterial är just hållbar.klädmärkningOch så här är det med företagens egna märkningar. Det är just deras egna och det är deras definitioner som bestämmer. Butikens egen märkning lurade min sambo och det lurar säkerligen många fler. Det är därför vi bör efterfråga tredjepartscertifieringar. Som exempelvis GOTS eller Fair trade. För vi är många som vill göra bättre val och som vill styra utvecklingen åt rätt håll med våra plånböcker.

Sedan är det ju bra att företagen har förstått att kunder efterfrågar schysstare produkter och 50 % ekologisk bomull är bättre än inget. Och dessa företag är lite bättre och försöker mer är exempelvis Dressman och JC, där det inte finns en rad om hållbarhet. Men metoden skaver.

Läs gärna mer om olika tredjepartsmärkningar  för textil i vår märkningsguide här.

3 thoughts on “Butikernas egna ”miljömärkningar”

  1. Så bra att du tar upp det här, som jag tycker, problemet. Upplever samma sak med livsmedel. Det finns en märkning som heter fish for life (om det var findus eller felix som står bakom den kommer jag inte ihåg, men det är en företagsmärkning vill jag minnas) och den är utseendemässigt väldigt lik MSC-loggan, vilket inte känns som en slump.

    Gilla

    • Hej Mia. Det finns en hel massa märkningar och loggor som gränsar till rent lurendrejeri. Just Findus egen Fish for life har jag ingen koll på, men det är en företagsmärkning. Däremot är livsmedel hårt reglerat för vad som får saluföras som ekologiskt (95 % av ingredienserna måste vara certifierade), tillskillnad från kläder eller hudvårdsprodukter där saker kan innehålla en ingrediens eller några procent av en fiber för att företag ska spela på vårt miljösamvete. Men absolut finns det många hittepåmärkningar även inom livsmedel även om de inte får saluföras som ekologiskt men ett grönt blad i en ring finns den många som luras av.
      /Anna-Lisa

      Gilla

  2. Ping: Lästips – Ekomamma i stan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s