Fixa din skinnjacka – rengör och smörj in!

img_0262Eftersom läder är ett material som har stor miljöpåverkan, borde vi verkligen ta hand om våra skinnjackor och skinnskor extra bra. Då håller de mycket längre!

Min kollega har inte rengjort eller fettat in sin skinnjacka på 7 år, vilket har gjort att den är torr i skinnet och släpper färg vid sömmarna. Nu ska jag försöka fixa till den!

Jag använde mig av en trasa, galltvål, bivax och rapsolja.

img_0236

 

Först rengjorde jag jackan med galltvål och en lätt fuktad trasa. Galltvål går ibland att få tag på i en vanlig matvaruaffär, annars hittar du en massa återförsäljare vid en enkel googling. Och i ärlighetens namn så var inte hennes jacka så hemskt lortig.

 

 

 

 

Sedan var det dags att återfetta jackan. Jag gjorde en blandning med två tredjedelar bivax och en del rapsolja. Bivaxet smälte jag tillsammans med rapsoljan i mikron, men det går lika bra i ett vattenbad på spisen.

Bivax och rapsoljeblandningen hällde jag upp i en gammal barnmatsburk och lät svalna. Om jag inte blivit nöjd med konsistensen på smörjet går det att värma upp och häll i mer olja för att få det mjukare eller mer vax för att få det hårdare.

Jag har hört att det bästa fettet ska vara hjärna. Men det känns lite svårt att få tag i och kanske lite äckligt. Bivax var inte heller jättelätt att få tag i och jag fick beställa över nätet.

Bivax och rapsoljeblandningen gnuggade jag in med en handduk och vips är jackan klar att användas!

Fettet som blev över kan användas till att smörja in skor eller varför inte sina nariga hösthänder.

Generella tips för skinnkläder är att om de blir våta så ska de torka på galge i rumstemperatur. Kasta alltså inte in dem i torkskåpet, då riskerar skinnet att torka för fort och spricka.

Kommentera

