Att hitta en schysst sport-bh?

lopning

Jag gillar att springa även om jag med två små barn inte springer lika mycket som förr. Och om det är klurigt att hitta ”vanliga” kläder som uppfyller ens krav på miljö och etik så är det ännu svårare när det gäller sportkläder. Friluftsplagg och underställ går att hitta men löparskor, löpartights och sport-bh är mer en öken än en djungel. Och nej, jag kommer inte att springa utomhus under vintern i en gammal bomullströja. Jag är en fryslort och vill ha plagg som värmer och andas. Jag vill kunna springa tre mil utan skav, utan att börja frysa och helst få ner mobilen i en ficka. Och jag tränar utomhus, löpband har jag bara testat en gång, det slutade med att jag ramlade av och slog mig.

Som underställ har jag ull. Och där går det att hitta okeja grejer. Visst är det nästan uteslutande i merinoull men det går att hitta mulesingfri-ull och även märken som är anslutna till Fair Wear Foundation eller kläder som sys i Sverige. Ull är bra då det värmer när det är blött och det luktar inte lika mycket svett som syntetmaterial.

Men jag har tuttar och jag behöver sport-bh. Oj, vad jag har letat. Jag har till och med gått med på att många av mina kriterier inte kan uppnås.

Men den som söker skall finna. Jag hittade till slut en sport-bh av återvunnen polyester från Houdini. Tyvärr satt den alldeles för dåligt, och funktion är viktigt när det kommer till aktivitetskläder. För alldeles oavsett hur miljövänligt och etiskt tillverkningen är, så är det idiotiskt att köpa något som inte kommer att användas. Efter ännu mer letande hittade jag en sport-bh i 95 procent ull från Icebreaker. Inte världens bästa företag men ullen är spårbar och mulesingfri. Och nu när vintern närmar sig värmer ull bra och jag behöver inte tvätta den särskilt ofta. Dessutom vet jag att den kommer användas tills den faller sönder.
img_0260Nästa svåra utmaning för att få igång löpningen inför vintern blir nya löparskor. Tårna tittar nämligen ut ur mitt gamla par. Mer om jakten på ett par nya löparskor som inte smutsar ner miljön och mitt samvete alltför mycket kommer senare.

 

3 thoughts on “Att hitta en schysst sport-bh?

  1. Ska komma ihåg det här om/när min sportbh ger upp. (Den är redan lagad en gång.) Jag några träningsplagg från Icebreaker som jag är väldigt nöjd med funktionsmässigt så skulle kunna tänka mig att prova deras bh också.

    Gilla

  2. Åh tack ! Är supersvårt att hitta schyssta och bra träningskläder. Sport bhhar har jag två i ekologisk bomull /bambu men de funkar bäst till vardags, inget om man ska hoppa och studsa. inomhus funkar det med något gammalt linne och även tights i bomull men utomhus vill jag också gärna ha vettiga kläder. Ser fram emot om du hittar några OK skor! 🙂

    Gilla

Kommentera

