Förläng livet på dina kläder

skradderi

Jag är på tok för slarvig, stänger inte dragkedjor vid tvätt, stoppar inte tidningspapper i mina skor om de blivit blöta och hänger inte upp min kappa på en fin galge. Så mina grejer går sönder och jag tror det gäller alla. Och då är det bra att det kommit ett nytt politiska förslag som ska göra det billigare att laga.

Jag har både kunskap och resurser för att laga när dragkedjan kärvar, byxan är för lång eller knappen hänger löst. Alla har inte det och då blir det lätt att gå till butiken fast det bästa är att förlänga livet på sina plagg. Men det finns en hel yrkesgrupp som är experter på att fixa våra kläder när de går sönder. Jag talar om skräddare och skomakare. Ofta kan det upplevas som dyrt att gå med ett plagg till dem mot att köpa nytt. Och tyvärr är det ganska sant, men det betyder inte att det är så dyrt att gå till skräddaren utan snarare att det är på tok för billigt med nya grejer.

Det säger också sig självt att om du köpt en jacka för 300 kronor så känns det konstigt att byta dragkedja för samma pris två säsonger senare.
scissors-1008908_1920

Därför känns det välkommet med momssänkningen som träder i kraft vid årsskiftet. Momsen sänks från 24% till 12% på lagning av cyklar, skor, lädervaror, kläder och hushållslinne. Förhoppningen från politiskt håll är att det ska öka incitamenten att reparera sina saker istället för att köpa nytt och att konsumenterna i förlängningen ska köpa saker av högre kvalitet. Och jag hoppas att det faller väl ut och att fler väljer att laga sina saker.

Fast saker kommer fortsätta gå sönder fram till jul och här är några tips på hur du lagar själv fram tills dess.

3 thoughts on “Förläng livet på dina kläder

  1. Bra att det uppmärksammas från politiskt håll det behövs, även om jag inte tror att det är hela lösningen. Kläder är på tok för billigt precis som du skriver. Så länge som de är det så köper folk nytt.
    Här lagar jag familjens byxor så mycket jag bara kan men det känns inte som att ett par jeans håller lika bra idag som när jag var ugn…

    Gilla

  2. Visst är det bra att det uppmärksammas från politiskt håll, men det är som du säger ingen lösning.
    Vad gäller kvalitet på nya kläder så tyder det mesta på att bomullskvaliteten blir allt sämre. Bomullen skall skördas allt tätare för att ge större avkastning vilket resulterar i att bomullen växer för fort så att fibrerna inte blir lika långa. Detta gör att bomullskvaliteten blir sämre. Så vårt snabba sätt att konsumera leder alltså till sämre kvalitet i alla led.

    Gilla

Kommentera

