Rengör dina mattor i snön

tvätta,rya

Passa på att rengöra dina ullmattor. Billigt och miljövänligt.

Termometern visar på minus även här i södern (Stockholm är ur ett norrlandsperspektiv södern) så det gäller att passa på. Inte bara att dra ut ungarna och åka pulka utan även att tvätta sina ullmattor. Kasta ut dem i snön bara. Ös på snö eller dra runt dem i närmsta snöhög (gäller både mattor och ungar). Sedan är det bara att ruska bort snön och mattan är som ny.

Det är nästan som magi. Mattan luktar så gott efteråt,  färgerna kommer fram och luggen reser sig. På bilden har jag kastat ut en sydd rya från 50-talet som jag sedan drog runt med luggen nedåt. Även fårfällen fick sig en tur i snön.
tvätta,fårfällRejäl kyla är också bra mot skadedjur och odjur som pälsängrar dör av kyla. Så om du har problem med dessa så försök hänga ut så mycket som möjligt.

PS: Passa också på att frosta av frysen, om du inte äger en självavfrostande.

2 thoughts on “Rengör dina mattor i snön

  1. Vilka utmärkta tips! Det förra (om ullmattor och fårskinn) kände jag inte till, men det senare (om avfrostning vintertid) brukar jag praktisera. Ytterligare ett tips är att använda köldgraderna som resurs för snabb avsvalning av mat som sedan ska förvaras i kyl eller frys. Ja, infrysningen kan till och med ske utomhus vissa dagar just nu.

    Gilla

  2. Åh det här borde jag ju gjort innan snön här blev grå och smutsig. 😦 Vet dock inte om mina spillda rödvinsfläckar på vår randiga matta skulle gå bort… Maken pratar om att lämna in mattan på matttvätt men jag är motsträvig, tänker att de använder allehanda kemikalier där som jag inte är så pepp på.

    Gilla

Kommentera

