Få linneduken slät – för latmasken

imageInför nyår eller andra bjudningar är det trevligt att duka med en stor fin linneduk. Men det är ju så svårt att få slätt och fint. Och en stor stenmangel i källaren är det få som har idag. De flesta, inte heller jag, har ens en liten kallmangel. Men jag gillar manglade kökshanddukar, dukar och tabletter. Mönstret i damastduken blir mycket tydligare efter mangling. Och det är bra att mangla och stryka textilier då dammar de mindre.

För latmasken (mig) finns det enkla sätt att få sin linneduk slät och fin utan att kämpa med strykjärnet. Om jag är förutseende lägger jag ut linneduken och annat i lin efter tvätt för att torka direkt på bordet. Stryker ut med händerna så det blir platt och låter torka. Det blir slätt och bra på en gång. Annars är lösningen sprejflaska.
image (3)Jag sprejar helt enkelt min duk så pass fuktig att alla veck och skrynklor går ut sig och stryker hela duken med händerna direkt på bordet. Sen kan den ligga och torka medan jag gör annat.
image (2)Så brukar jag även göra med mina linnehanddukar. En fördel är att ha en laminerad bordsskiva eller att lägga på en köksbänk. Direkt på ett teakbord kan förfarandet med sprejflaskan bli förödande.

PS: När du tvättar linne centrifugera skonsamt (helst inte alls) då centrifugering slår sönder linets fibrer och textilen fortare blir ful och går sönder.

One thought on “Få linneduken slät – för latmasken

Kommentera

