Fleecesäsongen är här

IMG_0056Vi går mot vinter och överallt tumlar det runt små barn iklädda fleece. Tyvärr är den absoluta merparten av all fleece gjord av polyester och det är problematiskt ur ett miljöperspektiv.

Förra året skrev jag ett mycket populärt inlägg om fleece men jag känner att informationen tål att upprepas. Det förra inlägget kan du läsa här.

För tyvärr är det så att all polyester släpper ifrån sig små partiklar av plast vid tvätt. Och fleece är polyesterfamiljens största bov, där så mycket som 1900 små partiklar kan släppa vid tvätt av ett enda plagg. Dessa partiklar kan inte våra reningsverk ta hand om (då de är för små). De släpps ut i hav och vattendrag och äts av plankton. Planktonen äts i sin tur av fiskar och vips har vi fiskar som påverkas av ämnen i plasten och som i sin tur kan hamna i våra kroppar om vi äter fisk.
IMG_0058Det är inte ovanligt att polyesterfleece är tillverkad av återvunnen plast (polyester är plast). Och det låter ju bra och det är bättre än nyproducerad polyester. Det saluförs även av vissa kedjor som ”Bra val” eller ett ”Grönare alternativ”. Och visst är det  bättre än nytt, men fortfarande inte bra.

Även om vi inte har några tröjor av fleece till barnen så är det svårt att undvika fleece helt. Det finns till exempel som en del av fodret i 2-åringens överdrag och på insidan av hennes ärvda vinterjacka. Så även som upplyst konsument faller jag i fleecefällan. Annars har vår dotter mest plagg i ull eller bomull. Hennes favoritkofta stickade jag i våras av en ull och silkesblandning. Den är så mjuk så hon brukar ha den utan något under och hon sover också gärna i den.

Jag har också förstått att det uppstått någon slags trend att köpa nya billiga fleecefiltar, klippa sönder dem och sticka (ofta armsticka) nya filtar. Och det är ju inget fel i att sticka egna saker, snarare tvärtom. Men jag skulle hellre se att det stickades av exempelvis gamla trikåtrasor i bomull.
IMG_0057

5 thoughts on “Fleecesäsongen är här

  1. Hej!

    Först och främst – SUPERbra blogg du har! =D

    Sen, vad intressant att du skriver om fleece och polyester just nu. Har precis avlagt ett inlägg om polyester i min blogg. Men alltså, om jag har fattat detta rätt – polyester i alla dess former släpper ifrån sig plastpartiklar vid tvätt? Eller gäller detta enbart fleece?

    Vad nedslagen jag känner mig i så fall. Trodde jag hade hittat bra alternativ när jag tänker att man kan undvika fleece, och bara försöka köpa återvunnen polyester…

    Jag är en riktig newbie på medveten klädkonsumtion (det min blogg handlar om) så jag kommer hänga på din blogg en hel del för att ladda faktabanken!

    Tack!!
    /Mia – Jävla kläder.

    Gilla

    • Hej Mia

      Tack!

      Tyvärr så släpper alla plastbaserade textilier ifrån sig småplastpartiklar vid tvätt, eftersom vi då nöter på plaggen (alltså även akryl, polyproylen, elastan, lycra mfl). Hur mycket de släpper handlar om strukturen på tyget, och där är fleecen en riktig bov. Och enligt Naturskyddsföreningen släpper fleece ifrån sig ca 6-7ggr mer än annan ”slät” plastbaserad textil. Återvunnen polyester är i alla fall MYCKET bättre än ny polyester eftersom det inte använt någon råolja. Sedan gillar jag mest naturmaterial av många skäl så mitt undvikande av polyester är inte enbart av miljöskäl.

      /Anna-Lisa

      Gilla

  2. Är i full gång med att fasa ut fleecen här hemma. Köper ingen ny utan ersätter urvuxna plagg med ull och tvättar de fleeceplagg vi har så sällan som möjligt. Känns dock inget vidare att slänga ut de fleeceplagg som vi redan har så de lär väl få hänga med ett tag till.

    Gilla

  3. Kan tipsa om att köpa kokad ulltrikå på metervara och sy varma underställsplagg till barnen. Finns i välsorterade tygaffärer, men även Panduro har. Eller köp ulltröjor på loppis (kolla herravdelningen för mycket tyg i ett plagg), filta i maskin och sy om. Vänligen, Anna

    Gilla

Kommentera

