Så lagar du tröjmuddar

IMG_7589Det är verkligen tråkigt när favorittröjan börjar falla i bitar. Särskilt om tröjan är hemstickad. För någon dag sedan kom en kollega till mig och frågade hur hon kunde laga sin tröja som gått sönder i mudden. Det är ju ganska vanligt att tröjor slits i ärmmuddarna. Därför tänkte jag visa hur jag räddat gamla tröjor.

Den här tröjan har ganska slitna muddar så jag stickade på nya muddar på ärmarna. Jag började med att leta reda på ett garn i passande storlek och plockade sedan upp maskor från den existerande ärmen.
IMG_7590Sedan stickade jag runt med fyra stickor. Jag passade även på att förlänga mudden då jag gillar långa muddar. Efter jag stickat klart klippte jag bara bort den gamla trasiga mudden som satt på baksidan. Eftersom jag plockat kanten och tröjärmen var stickad uppifrån och ned så repar sig inte resten av ärmen.
IMG_7592Nederkanten på tröjan var också lite sliten så det blev en ny mudd även där. Nu kan min tröja leva många år till.
tröjärm2Om din favorittröja inte är hemstickad men ändå gått sönder i muddarna kan du sy langettsöm utmed kanten eller kanske sy på en ny mudd.

Att förlänga livet på sina kläder är något av det bästa man kan göra för miljön och för plånboken.

Kommentera

