Skippa sköljmedlet

laundry-291168_1280Jag förstår mig inte på sköljmedel. Jag är uppvuxen med att tvätta utan sköljmedel och då jag i unga år och med skral ekonomi flyttade hemifrån förstod jag aldrig poängen med att inhandla sköljmedel. Fanns viktigare grejer att lägga sitt inackorderingsbidrag på, till exempel nudlar.

Att inte använda, och då menar jag aldrig använda, sköljmedel har således inte varit av miljöskäl utan för att jag helt enkelt inte förstått vad jag skulle med produkten till. Särskilt då jag tycker att artificiell äppel- eller jordgubbslukt är ganska äckligt. Också vill jag att det ska kännas när jeansen är rentvättade.

Av en kollega har jag fått höra att hennes föräldrar alltid använt sköljmedel och att hon därför uppfattat det var något som ingår i själva tvättprocessen. Undrar om det är många som använder sköljmedel av ren vana, utan att vara medvetna om att det inte behövs?

Skärmavbild 2015-10-07 kl. 15.12.46

Innehållsförteckningen på ett helt vanligt sköljmedel.

Sköljmedel är också dåligt för miljön och kan ställa till det rejält för allergiker. Det innehåller en hel radda med kemikalier varav en hel del inte alls är särskilt trevliga för miljön. Och sköljmedel till babykläder är en direkt dålig idé eftersom det kan ge hudallergier. Vad jag förstår använder vissa sköljmedel då de inte vill att kläderna ska bli statiska. Statiska kläder har i alla fall jag bara problem med om det är 100% syntet och det är nuförtiden ganska ovanligt, polyester blandas oftast med något annat. Men om du har problem med enskilda plagg som blir statiska så kan du hälla balsam utblandat med vatten i en sprayflaska och spraya just de plagg du har problem med. Nu är balsam kanske inte heller det mest miljövänliga men det blir betydligt mindre miljöbelastning om man ger sig på de plagg som behöver istället för alla.

Funktionsplagg har jag dock en hel del och flera i 100% syntet, men funktionsplagg ska INTE tvättas med sköljmedel, det förstör nämligen de egenskaper som sportmärkena kämpat för att tillföra: förmåga att absorbera svett och så vidare.

Kanske tycker du att tvätten blir hård utan sköljmedel. Kan så vara men tänk då också på att om du överdoserat tvättmedlet så blir kläderna hårdare. Och kom ihåg att frottéhanddukar som jag erkänner blir ganska hårda vid hängtorkning, förlorar mycket av sin uppsugningsförmåga om de tvättas med sköljmedel. Och används tygblöjor till bebis är det en direkt dålig idé med sköljmedel.

Det finns också en hel del personer som tillsätter lite ättika istället för sköljmedel och det sägs göra tvätten mjukare. Det är inget jag testat eller vet om det fungerar, jag tycker ju att det fungerar utmärkt ändå. Men det är definitivt värt att prova om du är en person som vill mjuka dina kläder. Och är det bara lukten du är ute efter så fundera igen. Är det värt att utsätta allergiker för det extra obehaget och miljön för den belastningen? Och kan du inte då istället prova några droppar eterisk olja?

Mjukare kläder blir det också om man torktumlar, men vi äger ingen torktumlare så vi hängtorkar allt. Och jag har lyckan att bo i ett hus, så april till oktober så hänger vi tvätten ute. Utelukten finns det ingen parfym i världen som slår.

Finns det då inget sköljmedel är bra för? I min bok finns det faktiskt inte det, det är en onödig produkt som orsakar allergiker obehag, släpper ut farliga kemikalier, kostar pengar och luktar illa. Och visst finns det miljömärkta, parfymfria sköljmedel att inhandla och det är bättre än alternativen men det är lika väl en onödig utgift för plånboken.

Fast jag har hört att sköljmedel kan vara bra för att reda ut dockhår. Och är det så, så kanske jag hittat ett användningsområde.
IMG_7612

14 thoughts on “Skippa sköljmedlet

  1. Kommer också från en sköljmedelsfri familjoch kan bara hålla med. Att det aldrig förekom parfymerat tvättmedel har gjort mig lite avogt inställd till luktande kläder. Dock kan jag intyga att lite ättika kan göra susen både för att få luktande tygblöjor fräscha och hängtorkade handdukar mjuka 🙂

    Gilla

  2. Ja tänk om alla kunde förstå det onödiga med sköljmedel, så mycket enklare och bättre världen skulle bli för mig (och alla andra också faktiskt). Som kemikalieöverkänslig jag är spenderas den här dagen mer eller mindre sängliggande efter ett tyvärr nödvändigt besök av en tekniker igår. Sköljmedlet från hans kläder ligger kvar som ett moln i alla rum han varit i och gör mig sjuk. Annars brukar ingen få komma in här hemma utan att jag har försäkrat mig om att de är ”doftfria”, men ibland är man ju tvungen. Hemmet är min skyddade sfär, utanför handlar vardagen om att vara på sin vakt och undvika. Men jag är ju en bra indikator på vad som är ok och inte 🙂

    I textilbranschen är det dock ganska svårt och man blir mer eller mindre tvungen att göra det mesta själv om man kräver kontroll över hela processen. Rena naturmaterial, växtfärga, tvätta parfymfritt etc. Jag testar mig långsamt fram till vad som fungerar. Dock inte en dag som denna, då handlar det mest om att ta sig igenom dagen och hoppas att morgondagen blir bättre. Tack för ditt inlägg och hoppas att det väcker tankar och leder till ändring hos iaf någon.

    Gilla

    • Hej Lisa

      Usch vad jobbigt det låter. Jag är själv luktkänslig men bara så att jag tycker mycket luktar för starkt och illa, förutom under graviditet då kräks jag hejdlöst fast då av nästan alla lukter allergena eller inte. Min hud reagerar däremot mot en hel del parfymer.
      Tror att det är jättesvårt att få en helt luktfri miljö. Men tycker gott att vi som inte har svåra allergier kan försöka göra det lite mindre jobbigt för de som har. Tror många inte förstår vilka inskränkningar i vardagen vissa människor får göra, för att de ska lukta ”gott”. Tror också de flesta skulle vara villiga att minska ned med parfymer om de visste vilken skada det kan orsaka.

      Gilla

  3. Håller helt med – det finns nog inget hållbart argument för sköljmedel. Är uppväxt i ett hushåll där det användes och fortsatte av gammal vana första åren efter flytten hemifrån. När jag väl slutade med sköljmedel har jag aldrig saknat det. Bor i hyresrätt i stan och har därför svårt att torka tvätt hängande utomhus. Vädrar dock ofta kläder på balkongen. Ja, just vädring är en ofta underskattad metod att spara såväl textilier, pengar och miljö.

    Gilla

  4. Inget sköljmedel här heller. I dag är det den 15:e oktober. Tvätten jag hängde ut i morse är nästan torr nu på eftermiddagen.

    Gilla

  5. Tack för grymt bra inlägg! Och jag ska ärligt säga att jag nog är en av dem som aldrig reflekterat över det här med sköljmedel. Jag är dock inte uppväxt med det, utan tror att det kommer av att jag numera bor i ett hyreshus med automatisk dosering i tvättmaskinerna i tvättstugan. Och att klicka i sköljmedels-knappen gör jag nog bara av slentrian och för att jag tänker att det ska vara så. Men nu är det slut med det! Det får helt enkelt bli nästa nya vana – efter att jag senaste månaderna fått upp farten rejält med att vädra kläder istället för att tvätta dem! ❤

    Gilla

      • Åh vad fint! Det finns ju så många saker som man faktiskt inte vet om, eller har glömt. Och det är väl det bästa med internet och sociala medier tänker jag! En stor kunskapsbank plus massor av pepp och inspiration tillsammans! Tjoho! (och jag fick samma kommentar som jag själv skrev här under ett inlägg jag gjorde om polyester – o blev såklart sjukt glad så fattar vad du menar =) http://www.johanna-n.com/blogg/lat-oss-prata-om-polyester/)

        Gilla

  6. Tyvärr kan jag nästan aldrig hänga tvätten ute på tork. Med allergiker i familjen så fungerar det inte en stor del av året. Problemen börjar på våren med björkpollen och håller i sig in i augusti tills gräspollensässongen är över. Men tack för tips med ättika! Skall genast provas!

    Gilla

Kommentera

