Regnbyxor som inte skadar miljön

water-815271_1280Jag cyklar i vått och torrt. Så här på hösten blir det ganska mycket i vått. Konstigt är då att jag inte har några regnbyxor. För trots tio års cyklande har jag inte lyckats införskaffa det. Jag har istället kommit genomsur till jobbet, vridit ur mina grejer och fått förlita mig på att jag haft ett par torra byxor i väskan eller gått runt med en handduk runt midjan halva dagen. Men nu inför hösten tänkte jag att det var dags att mina kollegor skulle slippa mina blöta kläder och bestämde mig för att köpa ett par regnbyxor.

Jag vill ju inte att mina inköp skall vara direkt miljöfarliga så jag började leta efter ett par som var fria från högfluorerade ämnen som PFOA och PFOS. Högfluorerade ämnen är hormonstörande och kan orsaka fosterskador och misstänks vara cancerframkallande. Läs mer om det här. Varför används då högfluorerade ämnen i friluftskläder? Jo för att det är ämnen som stöter bort vatten och smuts, och blöt och smutsig vill ju ingen vara.

Nyligen släppte Greenpeace sin rapport Footprints in the snow vilken visar att högfluorerade kemikalier finns i snö och vatten på tre olika kontinenter och att de farliga ämnena alltså spridit sig över hela jorden. För att inte tala om att de finns i många av Sveriges vattendrag och grundvattentäkter.

Så åter till mina försök att köpa regnbyxor. Det finns flera märken som gått före och fasat ut de (vi idag vet) skadliga kemikalierna: H&M, Fjällräven, Rotauf och Adidas är några av största. Medan stora friluftsmärken som North Face, Columbia, Patagonia och Mammut tyvärr inte har gjort det. Och jag blev förvånad och lite sur framförallt över att inte Patagonia som har en tydlig miljöprofil och hög svansföring gjort det.
bike-252826_1280Jag hittade tyvärr inga regnbyxor hos de märkena som jag vet fasat ut (jag behöver damvariant). Eller jo några skalbyxor som kostade upp mot 4 000 kronor. Det tycker jag är väldigt saftigt för ett par regnbyxor även om samvetet blir rent. Så jag satte igång och googlade på alla möjliga andra märkens beläggningar och policys. Det var lättare sagt än gjort. De flesta friluftsmärken skriver om PFOA och PFOS och är medvetna om problemen dessa ämnen medför. Men att de är medvetna om problemet och jobbar på det räcker inte. Jag vill att de ska ha slutat använda dem.

Efter en massa googlande och färre och färre krav från min sida så hittade jag ett par regnbyxor från Vaude, för damer, avsedda för cykling. Märket har från och med 2014 års kollektion slutat använda PFOA och PFOS och som en bonus var de även anslutna till Fair wear foundation. Fair wear foundation är en märkning för branschen som arbetar med lönefrågor och arbetsmiljö. På deras hemsida kan man se vilka märken som är medlemmar. 

Men ska jag vara ärlig så är det helt uppåt väggarna att konsumenter ska läsa spaltmeter med olika dokument för att hitta en produkt som inte är direkt skadlig för miljön. Det borde vara självklart att ämnen som vi vet är farliga inte används av textilindustrin. Regnkläder till barn har jag skrivit om tidigare här. Det har även andra gjort här till exempel.

5 thoughts on “Regnbyxor som inte skadar miljön

  1. Jag slog till på en (svindyr) jacka från Klättermusen tidigare i år, för jag förstod det som att de inte använder högfluorerande ämnen. Du verkar ha väldigt bra koll på alla material, vet du även hur miljösnälla Klättermusen är? Och jag, jag håller med dig, det är inte riktigt rimligt att det ska krävas så mycket undersökning för att hitta kläder som inte är skadliga.

    Gilla

    • Hej Gunilla

      Klättermusen är ett företag som jobbat med miljöfrågorna länge och de har (i alla fall i min värld) ganska hög trovärdighet. Vad jag kan utläsa så är deras Etaproof-plagg mycket bra (i jämförelse). Deras cutan-membran är däremot gjort av polyester med perfluorerande ämnen http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/Bilder/42-45%20hemma.pdf
      Dock använder de sig inte vad jag kan utläsa sig av den värsta sortens högfluorerande ämnen, de har fasta ut PFOA och PFOS. Det är verkligen jättekrångligt och jag tror att även om det är viktigt att inte köpa saker som är miljövidriga så är det minst lika viktigt att påtala för branschen att detta är viktiga frågor. Och det är helt klart bättre att köpa en jacka från Klättermusen som ändå tar frågan på allvar än från något märke som inte bryr sig alls. Hoppas du blev lite klokare och bär din jacka med gott samvete jag tänker bära mina regnbyxor med gott samvete fast de inte uppfyller alla krav jag egentligen har.
      Hälsningar
      Anna-Lisa

      Liked by 1 person

      • Tack för långt svar och för länken. Ja, det är ju cutan i jackan jag köpte, och jag ser nu på etiketten som jag sparat att det står att den inte är fri från fluorcarbon. De ger sin jacka 5 av 8 miljöpoäng i sitt eget ECO-index. Lite surt känns det ju men jag är ändå nöjd och glad med att jackan är tillverkad av återvunnen polyester.
        /mvh Gunilla

        Gilla

Kommentera

