Oeko-tex är inte en miljömärkning

Skärmavbild 2015-05-21 kl. 10.59.28Ibland frågar jag i butiken när jag tänkt handla något om de har något alternativ som är ekologiskt eller bättre för miljön. Inte alltför sällan kommer personalen då dragandes med en produkt märkt med Oeko-tex (öko-tex). Det är INTE en miljömärkning.

Är det då en dålig märkning? Det tycker jag inte. Det är en bra märkning sett till kemikalier. Oeko-tex garanterar att produkten är fri från en rad farliga kemikalier. Och det är en märkning som går längre än Reach-lagstiftningen.

Men märkningen garanterar bara att slutprodukten, alltså den du har i handen, inte innehåller farliga kemikalier. Märkningen säger ingenting om vad som skett i tillverkningsfasen. Sedan kan man spekulera om att en produkt med mindre kemikalier i slutprodukten utsatts för mindre smuts på vägen. Men det är bara antaganden. Och det finns till exempel en uppsjö med bomullstextilier tillverkade av konventionellt odlad bomull som är märkta med Oeko-tex. Och konventionellt odlad bomull utsätts för väldigt mycket bekämpningsmedel vid odling.

Om jag sedan står i affären och väljer så är ändå Oeko-tex att föredra framför inget. Då är i alla fall risken att jag utsätter mitt barn för farliga kemikalier betydligt mindre. Men det hjälper inte arbetaren på bomullsfältet eller renar vattnet i Bangladesh.

5 thoughts on “Oeko-tex är inte en miljömärkning

  1. Det där om att man ingenting får veta om vad som sker på vägen till färdig produkt – det är viktigt! Jag drar gärna en parallell till branschen för hudvårdsprodukter som marknadsförs som just ekologiska.

    Gilla

Kommentera

