Ta hand om dina skor

Skor av garvat läderJag kan tyvärr inte så mycket om skor som jag kan om plagg av textil. Textil är min grej.

Däremot har jag rätt bra koll på skinn, som skor ju ofta är gjorda av (läder alltså). Och skinn är tråkigt nog riktigt problematiskt. Visserligen är det ett naturmaterial. Men för att skinnet ska hålla måste det garvas, och som jag skrev i mitt inlägg om fårfällar är det oftast en otrevlig process med många farliga kemikalier som drabbar både människorna som arbetar med det och miljön. Vad skinnet används till spelar mindre roll: fårskinnstofflor, byxor, barnmössor, skärp eller skor. Det är väldigt ofta inte bra.

Jag jobbar på Sveriges Konsumenter och vår tidning Råd&Rön har skrivit en mycket läsvärd artikel om lädret i våra skor, som jag verkligen kan tipsa om! Där står det bland annat om slaveri, djurplågeri, cancerframkallande ämnen och skövlad regnskog i Amazonas.

Nu kanske man kan undra om konstläder är ett alternativ till läder. Men konstläder har ofta en yta av pvc, en sorts plast som kan innehålla miljö- och hälsofarliga mjukgörare.

Så vad finns det för bra alternativ?

  • Titta efter vegetabiliskt garvat läder. Det finns märken som nischat sig på det, de är dessvärre ofta ganska dyra.
  • Det finns pvc-fria veganskor.
  • Köp tygskor. Tänk på att sulan helst ska vara av gummi.
  • Handla begagnade skor.

Mitt allra bästa tips är ändå att ta hand om de skor vi redan har så att de räcker länge. Ju färre skor vi behöver köpa desto bättre. Så köp skor av kvalitet, lämna in dem till skomakare när de går sönder och se till att vårda dem så att de håller länge. I ungdomsprojektet Stilmedveten, som jag jobbar med, har vi intervjuat en skomakare för att få de bästa skovårdstipsen.

Men ska jag vara ärlig är jag inte särskilt bra på att ta hand om mina skor. Fast jag brukar åtminstone bära dem tills de faller sönder. Och efter det kan de tydligen användas av någon annan.Skovård förlänger skornas livslängd

4 thoughts on “Ta hand om dina skor

  1. Toppen! Visste att Ecco har några alternativ men inte Scorett 🙂 Det finns nog mer än man tror, bara man frågar. Och om man frågar fattar kanske butikerna att de ska lyfta fram de produkterna och sedan är hjulet i rullning.

    Gilla

  2. Jag kan rekommendera fina och slitstarka skor i vegetabiliskt garvat läder från SkråmträskSkon: http://www.skramtraskskon.com/ Det där med skovård, att ta hand om de skor man redan har eller precis har köpt, är verkligen viktigt. Att aldrig låta smuts lagras eller torka in på skorna är en bra första åtgärd. Stoppa tidningspapper i blöta skor så att de torkar ur ordentligt en annan. Lyfta ur innersulorna varje dag och vädra skorna ofta en tredje. Och med en bra grundputsning eller infettning kommer man långt. Sedan blir det mest fråga om lättare underhållsarbete som varken tar så mycket tid eller kraft.

    Gilla

Kommentera

