Barn syr våra kläder

Barnarbete i klädesfabrikJag vill inte att barn ska sy mina barns kläder. Jag vill inte att föräldrar ska känna sig tvungna att skicka sina barn till klädfabriker. Föräldrar som syr 12 timmar om dygnet men som ändå inte får ihop till en lön som går att leva på. Allt för att jag ska kunna köpa två tröjor för 99 kronor.

I rapporten Work faster or get out som Human Rights Watch släppte förra veckan visar rapportförfattarna på en massa otrevligheter och i det även barnarbete. Ett av de företag som barn tillverkar kläder till är H&M. Något som inte är förenligt med H&M:s uppförandekod men som tydligen förekommer ändå. För att det ska räknas som barnarbete är barnen yngre än 15 år.

Det värsta är nog att ingen verkar förvånad eller tycka att det är värt mycket mer än en notis. Rapporten handlar om textilarbetarnas situation i Kambodja. Och det är ingen trevlig läsning. Det är påtvingad övertid, sexuella trakasserier, diskriminering, begränsningar i toalettbesök, svårigheter för facklig verksamhet, korruption och barnarbete.

Detta är ingen unik händelse. I oktober släppte SOMO rapporten Flawed Fabrics – The abuse of girls and women workers in the South Indian textile industry. Som visar på missförhållanden vid spinnerier i Indien. Och på kopplingar mellan bland annat H&M och Cubus och spinnerierna.

Jag inbillar mig att vi väljer att blunda för arbetsmiljöförhållanden, barnarbete och löner på andra sidan jorden med något slags förevändning om att det nog inte är så illa. Att de som arbetar i alla fall har ett arbete. Att textilindustrin är viktig för landet i fråga. Att barnen egentligen inte är så unga, utan tonåringar. Och att kläderna skulle bli alldeles för dyra om hänsyn togs till de som arbetar.

Barn syr kläderOch det är en komplex fråga, där textilindustrin är oerhört viktig för länder som Kambodja, Bangladesh och Indien. Det behöver däremot inte betyda att människor ska arbeta under slavliknande förhållanden och att barn ska sy våra grejer. Det finns tillverkning av kläder som sker på etiskt försvarbara sätt. Som konsument är det svårt att veta vad som är okej och inte. Därför håller vi i det projekt jag arbetar med, Stilmedveten, på att ta fram en märkesguide. Det finns många märkningar med olika innerbörd och vi hoppas få guiden på plats inom kort.

Tills dess är mitt tips att titta efter den ganska vanligt förekommande märkningen, GOTS. Den tar både hänsyn till miljö och sociala villkor. Läs gärna mer, här.
GOTS klädmärkning

 

9 thoughts on “Barn syr våra kläder

  1. Reblogga detta på Lisas miljöblogg och kommenterade:
    Chockerande om textilindustrin. Jag kommer att hålla utkik efter GOTS-märkningen i framtiden. Jag har sett att även kedjorna har tagit in GOTS-märkt men det är väl ett fåtal plagg. Var handlar du kläder? Tipsa gärna om bra webshop!

    Gilla

    • Jag har också sett ett fåtal GOTS-märkta plagg på några kedjor. Jag handlar sällan nya kläder, oftare second hand (eller inte alls) Om jag handlar nytt försöker jag hitta butiker med det konceptet. Den web-butik jag handlar oftast (ändå sällan) på är http://ecosphere.se Det finns säkert fler web-butiker med etisk och miljöprofil.

      Gilla

      • Intressant, tack för tipset! Ja det man måste handla nytt är ju underkläder och strumpor och kanske ett och annat basplagg eller sportplagg. Jag köper också second-hand, både till mig och till barnen.

        Gilla

    • Hela Polarn&Pyrets baskollektion är GOTS-märkt och flera av deras andra plagg, fick jag precis veta när jag var på jakt efter en ekopyjamas. Det var enda affären av kedjorna där jag hittade en sån och jag gick till alla. Den var GOTS 🙂

      Liked by 1 person

      • Ja, det visste jag egentligen. Och det är ju jättebra. Fast man kanske skulle höra av sig och fråga varför inte allt är GOTS-märkt? Ibland kan det vara lättare att putta de som är bra till att bli ännu bättre, än att stånga sig blodig på de som ändå inte rör sig.

        Gilla

  2. Ping: Lästips | Ekomamma i stan

  3. Ping: Textil medvetenhet | Marias meningsbyggnad

Kommentera

