Tygblöjor – därför är det bra

Bli blöjfri snabbare med tygblöjorVi försöker att minstingen ska sluta med blöja. Och börja med trosor. Det gillar hon, förutsatt att hon får ha dem som hon vill.

Vi har mestadels använt tygblöjor till henne. Jag vill ha tygblöjor av flera anledningar. Dels för att engångsblöjor bygger enorma sopberg, en bebis gör i genomsnitt av med 2000 blöjor per år. Och miljöpåverkan är stor både vid tillverkning och avfallshantering. En blöja av tyg är helt enkelt en mer ekologisk blöja.

Sedan är det den ekonomiska aspekten, det blir helt enkelt billigare med tygblöjor och de känns som att jag kan lägga mina pengar på roligare saker än bajsuppsamlare och sophämtningsavgift. Fast främst vill jag inte att vår bebis ska sitta i ett kemikalie-expriment 24h om dygnet. Engångsblöjor innehåller en mängd olika kemikalier.

Barn som använder tygblöjor blir också generellt sätt torra tidigare. För när de stora blöjmärkena kämpar för att blöjan skall vara så torr som möjligt, blir faktiskt tygisar just blöta. Och det är ju som alla vet inte kul att vara blöt, då bättre att hålla sig. Och just i att barnen blir torra fortare ligger den allra största miljö- och pengavinsten. Men visst har vi fått vara lite mer uppmärksamma och byta oftare än om hon haft engångsblöjor. Vårt barn har också alltid gillat att sitta på pottan. Hon har faktiskt suttit på pottan sedan hon var 2 månader, självklart med hjälp i början. Och tidig potträning fungerar ju utmärkt även för de som inte vill använda tygblöjor.

Vi har mest använt vikblöjor och det är det jag tycker fungerat bäst.
Vikblöja och blöjbyxaVikblöjor är bra för att de torkar snabbt, är billigast, och kan användas länge, bara blöjbyxorna som behöver bli större. De tar mindre plats i tvätten och framför allt läcker de inte. Det blir visserligen de största blöjorna och när hon var liten bebis kändes det ibland som att det var mer blöja än bebis.

tygblöja på bebisJag har också gjort egna vikblöjor av gamla lakan och jag har tyckt att de varit minst lika bra som de köpta och de har också varit mindre. Pocketblöjorna vi haft har jag också gillat då de varit enkla att sätta på, och bra när hon snurrat och varit hal som en ål vid blöjbyte. Tyvärr tycker jag inte allt-i-ett blöjorna som jag provat fungerat särskilt bra. Flera har läckt och så torkar de väldigt långsamt.

Jag trodde att det skulle bli mycket tvätt med tygblöjor. Och visst ökade tvättmängden när det kom en liten. Men inte främst på grund av kiss- och bajsblöjor utan för att hon först kräktes på ALLT.  Sedan har hon övergått till att kleta yoghurt och snor på ALLT. Sig själv, inredning och framförallt på föräldrar.

Men jag är ingen tygis-taliban. Vår dotter har oftast engångsblöja på natten eller om vi ska iväg till något eländigt ställe på dan. Då använder vi ett av de Svanen-märkta märkena.

11 thoughts on “Tygblöjor – därför är det bra

  1. Vi använde vikblöjorna till båda våra barn. De fungerade klockrent!
    När första barnet föddes köpte vi en tvättmaskin att ha i lägenheten. Man kan säga att vi finasierade den med tygblöjorna. Andra barnet blev ju väldigt ”billig” ur blöjsynpunkt. Eftersom vi redan hade allt som behövdes. Men jag minns att till henne använde vi lite mer vanliga blöjor när vi skulle iväg på aktiviteter. Det blev ju lite mer att hålla ordning på med en pigg storebror till bebisen. Och hennes dagis var inte så pigga på hanteringen av tygblöjor när hon kom upp i den åldern.

    Gilla

    • Vad roligt att tygblöjor funkat för er också. På våran dotterns dagis har det varit OK med tygblöjor. Vi brukar lämna med tygisar och om hon håller sig torr hela dan kommer hon tillbaka med den annars byter de till en pappersblöja. Jag tycker det är ett helt ok system.

      Gilla

  2. Jag sydde egna tygblöjor av loppislakan i flanell. Dubbelt tyg och en öppning i vardera ”kortsida” så var det mycket lätt att fylla med olika mängd uppsugande material (tex vikblöjor eller flanellinlägg sydda i många lager). Man sticker igenom armen bara och drar in det som skall vara i. Sen köpte jag färdiga blöjbyxor till i PUL-material. När dottern slutat med blöjor sålde jag hela rasket på Tradera och de gick åt direkt, förhoppningsvis lever de ännu.

    Gilla

  3. Min ettåring springer omkring i samma vikblöjor som en gång prydde min egen rumpa.
    Med tvättmaskin i lägenheten kan jag inte ens låtsas att det är mera jobb än plast heller. Men vi kör som ni, på natten och utflykt blöja från Naty. Majsplast (:

    Gilla

  4. Hej
    Jag har funderat en del på tygblöjor. Vi använder bumgenius pocketblöja som jag fick köpt begagnade. Men hur bra /dåligt är det med pul -skal kontra svanenmärkta engångsblöjor? Pul är ju indirekt plast. Släpper det kemikalier till barnet vid användning och dessutom tvätt var tredje dag? (Dessa pocketblöjor är dessutom fuskmocka, polyester, närmast huden och inlägg i microfiber.) Jag funderar på att gå över till Ai2 för mindre tvätt men vill inte skaffa fler pul-skal om det är dåligt.

    Är förövrigt jättenöjd med tygblöjor. Tvättar hellre än handlar hem engångsblöjor och går ut med sopor!

    Gilla

    • Hej Marlene. Svanenmärkta blöjor innehåller också plast, själva uppsugningsdelen består av små plastkulor. Så det är svårt att komma undan plasten. Tyg av plast (polyester, polyuretan, akryl m.fl) släpper tyvärr ifrån sig plastpartiklar vid tvätt. Dock i förhållande till sin struktur. Fleece släpper jättemkt, pultyg relativt lite. Ytterbyxor i ylle finns, och det kanske är det bästa. Vi använde oss av pocket och vikblöjor med ytterbyxor i pultyg. Jag skulle inte oroa mig för att det släpper partiklar vid användning det är mycket möjligt att det gör men det borde vara mycket små mängder. Nu är vår dotter blöjfri och det är hur skönt som helst.

      Vet inte om du blev så mycket klokare men ett kort svar skulle vara att pocketblöja även med PUL-skal är bättre än engångs. Engångsblöjor kräver en massa plast och energi vid tillverkning och behöver frakt till förbränning. Och engångs innehåller en massa konstiga grejer som kan avges läs mer här http://kemikaliekollen.blogspot.se/2014/01/engangs-eller-tygblojor.html. Nu är vår dotter blöjfri och det är skönt.

      /Anna-Lisa

      Liked by 1 person

  5. Hej!

    Jag vill ha lite tips på vad jag ska använda till mina vikblöjor. Du skrev att du använt lakan, hur satte du fast dem? Stickar ullbyxor själv och vill ha något som fungerar tillsammans med dem. Sen har jag Snappi som jag köpt. Kan jag använda de på lakan?

    Gilla

    • Hej Jenny

      Jag är inne på mitt andra barn med tygblöjor och tycker inte att lakanvikisar är lika fantastiska längre, fungerade bättre på nr 1. Hon kissade mindre och låg mer stilla, den nya bara snurrar och är svår att sätta fast grejer på. Jag använder själv inte snappi utan viker mina blöjor i en slags triangel och lägger i dem i blöjskalet (vi använder skalbyxa i PUL). När det gäller snappi på lakan är det bara att testa, jag tror det går. Ett gammalt utslitet lakan som ändå ska slängas kan ju lika gärna få tjäna blöja ett litet tag. Och funkar inte snappin på det så får ju lakanet oavsett gå till återvinningen. Jag använder också gamla lakan istället för rispapper (vid risk för bajs) jag tycker rispapper är lite för rivigt.

      Lycka till!
      Anna-Lisa

      Gilla

Kommentera

