Roligare lagning

laga jeansKläder går sönder. Särskilt barnkläder. De hasar runt på knäna, tuggar på ärmslut och åker rutschkana utför en sten. Och den där lagningshögen bara växer. För det är såååå tråkigt att lappa och laga. Samtidigt så är det klokt att ta vara på sin grejer både för plånbok och miljö. Bara genom att förlänga livet på ett plagg tre månader minskas miljöbelastningen avsevärt.

Jag tycker att lagningen blir lite mindre plågsam om det lappas med roliga tyger. Och jag har slutat att lappa med symaskinen. För om det är en hård jeansrumpa går nålen ofta av och ett byxben är så smalt att det behöver sprättas upp i ena sidan för att lappen ska kunna sys. Så nu lagar jag oftast för hand. Då kan jag laga samtidigt som jag tittar på ett gammalt avsnitt av På spåret eller något annat.

Tydligen är det inte bara barn som hasar runt på knäna, mina favoritjeans har lappats om i flera omgångar. Och jag tycker att lagningen blir roligare med lite fina tyger. Och så kan jag låtsas att det är någon form av designprocess.
lappa jeans

Jag väljer att sy fast lapparna för hand och förstärker sedan med förstygn (i folkmun kallat upp- och nerstygn) över hela lappen.
lappar knän

Vill du inte gå runt och se ut som en programledare som rymt från Bolibompastudion. Kan du laga lite mer neutralt. Jag gillar det här sättet:

laga hål

Du klipper en bit lagningstyg (större än hålet) som ska vara på insidan , vik in kanten på hålet och nåla fast lappen. Sy runt hålet med kaststygn. Förstärk runt lagningen med förstygn.

laga skjortaHan jag lagade den här skjortan åt påpekade att lagningen påminner om såren som uppkommer då man på gymnastiken ramlade och skrapar sig mot den gröna mattan.

 

One thought on “Roligare lagning

Kommentera

