Varm utan fleece

Ullkofta

Här är minstingen med en kofta i ull.

Jag använder inte fleece. Jo, en tröja äger jag. Och minstingen har ärvt en tröja som hon aldrig använt.

När jag lämnar på förskolan möts jag i hallen av ett fleecehav. Något jag gissa gäller på förskolor runt om i hela landet. Fleece har blivit så vedertaget av de små att de benämner alla varma tröjor ”flis”.

Och jag förstår verkligen att barn gillar fleece. Det är mjukt, gosigt och varmt. Desto tråkigare då att fleecehavet på dagis är så dåligt för de riktiga haven.

Varje gång en fleecetröja tvättas släpper den ut tusentals mycket små plastpartiklar. Dessa partiklar är så små att de går rätt igenom våra reningsverk och ut i haven. Där misstar djurplankton det som mat och vips är plastpartiklarna inne i kretsloppet. Förutom att de inte går att bryta ned kan mikroplasten dessutom vara bärare av miljögifter. Det gör mig helt klart lite mindre sugen på att ge barnen fisk till middag.

Alla plagg tillverkade av polyester släpper ifrån sig små plastfibrer vid tvätt men fleece är den värsta boven.

Det går alldeles utmärkt att ha en garderob utan fleece. Minstingen har en uppsjö av stickade ylleplagg. Mormor och farmor har stickat, sedan har vi en del kvar sedan jag var liten.

Har man inte förmågan att sticka själv eller en händig mormor eller morfar finns det jättefina ullfrottéplagg att köpa. Och ull behöver inte alls vara stickigt, det beror helt på vilken fåras det är och vilken del av ullen som används. Merinoull är väldigt mjukt och skönt men där kan det finnas problem med djurhållningen, vilket jag snart kommer att ta upp i ett inlägg. Och ska du sticka själv och är rädd att det är stickigt, testa garn från alpacka, hur mjukt som helst. Annars titta efter garn märkt med baby, eller fråga i din garnaffär, de flesta har bra koll.

ull från alpacka

Ull från alpacka är mjukt och värmande

Från början är fleece en benämning för lurvigt tyg och inte specifikt för polyester och de plagg som vi idag kallar för fleece. Så om du råkar på cotton/bomulls-fleece eller wool/ylle/ull-fleece så är det ingen fara för världshaven. 

24 thoughts on “Varm utan fleece

  1. Ull är fantastiskt! Det är värmereglerande, smutsavisande, värmer fast det är fuktigt och lukten sätter sig inte som i vanliga underställ. Jag går ofta med ull från topp till tå.

    Min son däremot tycker inte om
    ull just nu, han har känslig hud och tycker att allt kliar, dessutom 3 år och kan själv.. Till honom har vi bambuunderställ, samma värmereglering som ull och miljövänligt att producera.

    Har man inte turen med stickorna eller arvegods så finns det många bra kläder att köpa i merinoull och de flesta seriösa producenter handlar inte längre med det dåliga som heter mulesing. Se efter mulesingfri merinoull.

    Viktigt, bomull in på kroppen kyler eftersom fukten stannar kvar. Använd ull, ull/silke eller bambu iställetu. Bättre för kroppen och bättre för havet!

    Gilla

    • Hej Marlene. Tack för många bra infallsvinklar. Jag kommer ganska snart att göra ett inlägg om just merionull, mitt intryck är likt ditt att det de senaste åren blivit lättare att hitta spårbar mulesingfri merino. Vilket är bra då jag springer mycket och vill ha ylleunderställ.
      Se gärna mitt tidigare inlägg om bambu, all bambu är inte lika rolig. Och jag förstår att det inte är lätt med viljestarka 3-åringar.
      /Anna-Lisa

      Gilla

      • Japp, jag har svalt argumenten också.. Bambun är ganska ny för mig så det var bra att få lite mer info, nu får jag vara mer nogrann vid inköp.
        För övrigt blev jag väldigt glad att hitta en likasinnad vad gäller ull 🙂

        Liked by 1 person

  2. Hej! Tycker din blogg verkar bli superbra. Är nybliven mamma och har läst mycket om hur man kan försöka göra barndomen så giftfri som möjlig. tyvärr är det inte alltid så lätt eller billigt. Har också fasat ut all fleece jag ägde när jag läste om det du skriver om. Men inte så lätt när man inte ägnar begagnade ullkläder. Min mor har börjat sticka koftor åt lillan men ekologiska ullen för en tröja ligger nog på 400 spänn. Hur gör du med overall/åkpåse för vintern? Tycker det är svårt nästan omöjligt att hitta utan polyester och eller fleece. Har du nåt bra tips?

    Gilla

    • Tack. Grattis till en liten och vad roligt att din mor börjat sticka! Det är rätt dyrt med bra ull för att sticka själv. Fast det brukar det vara värt. Om en är riktigt händig kan man köpa ylleplagg på secondhand och repa upp och sticka nytt (det om något är eko och billigt).
      Vår unge knatade runt i ALLDELES för stora ärvda överdragsbyxor och en ärvd jacka till förra veckan. Då hittade jag en tillräckligt liten (ändå för stor) overall till henne. Visst är det polyester i den. Men den är tvättad och använd och den utgör inte någon hälsofara för henne, också ser hon ut som en rallyförare. Om vårt barn gick med på att sitta/ligga i vagn så pass länge att det skulle vara aktuellt med en åkpåse skulle jag nog sy en själv i ylletyg.

      Gilla

    • Hej. Jag har inte testat produkter från Woolpower (fast jag har bra koll på dem, de verkar hur bra som helst). Jag fortsätter nöta på mitt gamla Icebreaker-underställ fastän det har stora hål.

      Gilla

  3. Jag måste bara komma med en liten åsikt här.
    Självklart är det så mycket bättre att använda ull och andra naturmaterial men om man som jag inte klarar av att ha någon form av ull mot kroppen, varken merino eller ens baby alpacka så är det väldigt svårt.
    Självklart finns bambun och jag har några plagg i bambu men det är ganska svårt att få tag i både garn och färdiga plagg där tycker jag så därför har jag även en hel del plast eftersom detta är en av de få saker jag kan ha direkt mot kroppen.
    Så när ni klagar på alla som använder plast, tänk då på att det faktiskt finns allergiker som jag som faktiskt inte har så många andra möjligheter.
    /Hanna

    Gilla

    • Hej Hanna.
      Jag vill absolut inte kritisera någon som använder plastkläder av den ena eller den andra orsaken. (Det hittas både ett, två och tre polyesterplagg i undertecknads garderob) Det jag mest vill poängtera här är att polyesterfleece släpper ifrån sig mest plastpartiklar, avsevärt mycket mer än annan polyester. Så om man helst vill ha polyester vill jag uppmana till att fundera ett varv till runt just fleecen. Eller i alla fall vara aktsam på hur mycket man tvättar den.
      När det kommer till underställ skulle jag (om jag var du) testa siden, det finns en del att få tag i. Jag har själv inget underställ, men den sidentrikå jag har känns som en bris. Eller kanske kläder i lyocell(benämns ibland tencel, inte jättevanligt men påväg att bli stort)? Eller fortsätt med polyestern, polyester kan i alla fall vara återvunnen (det brukar stå).
      Sedan är jag en sucker för ull och kommer fortsätta skriva om det, så du får genomlida mina ullinlägg i framtiden också hoppas jag på att du får ut något av de andra inläggen.
      Vänligen Anna-Lisa

      Gilla

  4. Äntligen!
    Beträffande oförmåga/brist på tid att sticka: det finns många runtom i landet som stickar alldeles ”för mycket” och kan tänka sig göra det – mot betalning förståss! Själv har jag undrat varför ingen längre talar om det som kan hända om fleecen börjar brinna – plasten smälter och förenar sig med huden …… Skälen för att undvika fleece är många och blytunga!

    Gilla

  5. Samtidigt glömmer glöms någon bort i ditt inlägg – djuret.
    Det ligger inte i djurens intresse att bli av med pälsen. Jag har sett när de klipper av ullen. Djuren är inte direkt med på det. Bara för att vi människor ska vara nöjda och varma och djuret glöms bort.

    Ekologisk bomull är minst lika varmt eller att köpa en tröja i en secondhand-butik. Det är mycket bättre för miljön och djuren.

    Om man ska tänka på miljön så skulle alla människor bli veganer. Djuren i livsmedelsindustrin förstör oerhört mycket för miljön.
    Det är så mycket bättre att köpa växtbaserad mjölk än mjölk från en ko.

    Men tillbaka till ämnet så ligger det inte i djurens intresse att bli utnyttjat. Det är bättre att köpa kläder som inte är färgade och producerade på ett schyst sätt eller köpa begagnat.

    Ta hand om dig!
    Kram Madelene

    Gilla

    • Hej Madelene. Jag kommer att lyfta djuraspekten runt specifikt merinoull i ett inlägg framöver, detta då merinofåret är en art som det avlats extremt hårt på och därmed medfört problem. Sedan ska man alltid försöka ha djurskyddsfrågan i bakhuvudet.

      /Anna-Lisa

      Gilla

    • Hej
      Jag läste också den artikeln och tycker att rubriken är beklaglig då den väljer att lyfta den polyester som släpper ifrån sig mest plastpartiklar (betydligt mer än annan polyester). Om man sedan läser ordentligt framgår det att bomull och ullpartiklar har en förmåga att suga åt sig miljögifter i reningsverken. Och jag tänker då att det är miljögifterna som är det egentliga problemet inte bomull eller ull. Sedan är detta också en teori, alltså inget det forskats på som med plastpartiklarna, vilket inte behöver betyda att det inte är ett problem men vi vet inte idag.
      Att vi sedan tvättar alldeles för mycket och ofta plagg som skulle må bättre av lite vädring är något jag kommer att skriva om i ett kommande inlägg. Att mängden partiklar som sprids från textilier också har ökat i takt med att kvaliteten på fibertrådarna blivit sämre (mer snabbväxande, innebär kortare fibrer och mer partiklar som lossnar) kanske jag också kommer att lyfta. /Anna-Lisa

      Gilla

  6. Det finns tyg – ekologisk ullfleece och bomullsfleece för den som vill/kan sy själv 😀
    Säljs av Älsklingsfrö/Marine Brunius.
    Jag har köpt och sytt overall av till mitt nyfödda barnbarn ♡

    Gilla

Kommentera

