Fårfällan – alla fårskinn är inte mysiga

fårskinn till barnvagnNär kylan slår till är det skönt med ett fårskinn i vagnen. Men hur många vet att dessa naturprodukter kan innehålla tungmetallen krom? Eller i alla fall oftast är garvade med krom. Och att risken finns att det släppts ut en mängd otrevliga kemikalier vid tillverkningen.

Ett mycket populärt fårskinn är IKEAs billiga skinn ”Ludde”. Då jag frågar IKEA rekommenderar de mig att inte lägga skinnet i vagnen eftersom det inte är en barnprodukt. Det är därför skinnen säljs på mattavdelningen och bör betraktas som mattor. Men hur många föräldrar kommer på att fråga det?

Jag ser ofta bebisar och småbarn som ligger på fårskinn i vagnen och hemma på golvet. Och fårskinn och ull är bra på många sätt, behåller värmen även när det är fuktigt och är naturligt brandsäkert. Och så är de mjuka, sköna och trevliga att klappa. fårfäll Men för att en fårfäll ska bli mjuk och hållbar behöver skinnet garvas och detta är oftast en ganska otrevlig process med många steg och olika gifter. Enligt Naturvårdverket riskklassificering hamnar garverier i kategori 2, där du också, bland annat hittar oljeraffinaderier och tillverkning av bekämpningsmedel.

Nästan all garvning sker med krom, oftast med 3-värt krom vilket i garvningsprocessen kan ge bronkit och eksem för de som arbetar. Det 6-värda kromet som bland annat hittats i arbetshandskar, är helt galet farligt och cancerogent. Dessutom är båda kromarterna farliga för miljön. Där det tidigare legat garverier i Sverige hittar vi flera decennier senare gifter i marken. 3-värt krom kan också övergå till 6-värt krom om fårskinnen senare förbränns eller läggs på soptipp.

tovad fäll

Miljövänliga fårskinn

Nu är det förmodligen inte farligt för barn att ligga på kromgarvade fårskinn. Men eftersom jag har stora problem med eksem (ibland blir mina händer så torra och sprickorna så djupa att jag blöder) så jag tar det säkra före det osäkra och undviker kromgarvade skinn. Som tur är finns det alternativ.

Fällen jag har i vagnen kommer från ett får som fortfarande lever. Fällen är gjord så att fåret klipps lite senare än brukligt, och ullen lyfts av och sitter då ihop som en fäll. Sedan tovas baksidan med såpa. Sådana fällar är dock svåra att få tag på och säljs mig veterligen inte i någon vanlig butik, utan kräver kontakt med fårbonde eller hantverkare. Men det finns flera alternativ.

1. Tovad fäll

Fördelar: Tvättbar, djuret dör inte, det kan ge en ny fäll nästa år. Du kan stödja en lokal hantverkare och en fårbonde i din närhet.
Nackdelar: Svårt att få ta i, finns inte i vanliga butiker. Kan bli dyrt.

2. Vegetabiliskt, ekologisk, garvad fäll

Fördelar: Kromfri, mindre gifter överhuvudtaget. Du kan stödja en lokal fårbonde. Finns ibland på marknader, i finare slöjdbutiker och barnbutiker med ekologisk prägel.
Nackdelar: Ej tvättbar. Kan kosta relativt mycket pengar.

3. Konventionelltgarvat från ett garveri i ett land med bra arbetsmiljölagstiftning, exempelvis Sverige

Fördelar: Tvättbar. Inte lika dyrt som vegetabiliskt garvat. Om du inte har problem med eksem eller ska ha fällen som matta ett ok alternativ. Du kan stödja en lokal fårbonde. Du har möjlighet att kolla upp djur-, miljö- och arbetsförhållanden. Finns ofta att köpa på marknader.
Nackdelar: Det används mycket gifter vid garvningen. Risk för att det finns kromrester kvar som omvandlas till 6-värdigt vid förbränning. Dyrare än skinnen från kedjorna.

4. Fårfäll från stor kedja

Fördelar: Billig. Tvättbar. Lätt att få tag i.
Nackdelar: Det används mycket gifter vid garvningen, ofta i länder med brister i arbetsmiljölagstiftningen och med dåliga regler och system för rening. Risk för att det finns kromrester kvar som omvandlas till 6-värdigt vid förbränning. Svårt att ta reda på djur- och arbetsmiljöförhållanden. Lång frakt, många mellanhänder.

Tips! Tänk på att garvningsmetoderna även gäller andra skinnprodukter såsom tofflor. Köp tovade tofflor från en lokal hantverkare istället. En yllefilt i ekologisk ull värmer också bra i vagnen. Våga vara dryg konsument, fråga om garvningsmetoder, ursprungsland osv. Och kom ihåg att ett kromgarvat skinn bör sorteras som miljöfarligt avfall.

12 thoughts on “Fårfällan – alla fårskinn är inte mysiga

  1. Vill bara säga att bilden inte blir så snygg när man delar här från sidan. Den klipps liksom av. Förmodligen en WordPress-bugg. Men om man klistrar in länken direkt i Facebook istället blir det jättefint! Så det är ett tips.

    Gilla

  2. Ping: RT @SvKonsumenter: Stora mängder kemikalier när få... - Miljöbloggen

    • Det kan jag för lite om för att våga uttala mig, men visst kan det vara så. I de tvättbara fårfällarna är i alla fall det naturliga fettet bortttaget, vilket också borde innebära (när jag tänker efter) att de inte är lika brandsäkra. Så det finns många goda skäl att välja en vegetabiliskt garvad fäll.

      Gilla

  3. Jag har, som du, problem med känslig hud och sprickor i händerna så vi har ett ekogarvat fårskinn som är jättefint och mjukt. 700 :- betalade jag för det i den danska butiken Nature Baby. Men ditt tovade såg ju underbart ut! Ett sådant hade jag gärna haft i vagnen. Om man inte vill göra det själv som någon föreslog med en kurs, var köper man då? Var köpte du ditt?
    I julas var jag på en marknad där de sålde svenska krom-garvade skinn. Jag pratade lite med kvinnan som sålde och hon sa att de ekogarvade inte heller var så miljövänliga och att hennes, trots att de ju var krom-garvade, inte kunde släppa några farligheter. Så klart ville hon sälja, men jag frågar ändå: vet du något om eko-garvningarna och varför de inte skulle vara bra?

    Gilla

    • Oj, vad billigt för en ekogarvad hud. Så billigt att jag var tvungen att kolla upp, hittade inga fårfällar på Nature baby (de har nog tagit slut, med det bra priset) men hela butiken verkade väldigt seriös och med bra märkningar. Så jag kan nog säga grattis till fyndet! Har annars märkt att det är ganska vanligt att man luras tro att något är eko för att det är märkt med Öko-tek, vilket ju inte är fallet.
      Jag köpte min tovade fäll av en hantverkare som jag känner. Jag hittade en tovad fäll av honom på en utställning och frågade om han kunde göra en till mig (jag fick den för billigt). Det är för övrigt samma person som undervisar i hur det görs. Erik Torstensson heter han.
      När det kommer till eko-garvning vs kromgarvning så är, oavsett hur en väljer att se på det krom en tungmetall och konventionella garverier räknas som något av det miljövidrigaste som finns. Det största garveriet i Sverige är Tranås som oftast garvar med krom men också erbjuder ekogarvning. De har bra slutna system för sin garvning vilket innebär att de som arbetar där inte kommer drabbas av cancer och allergier på samma sätt som de som garvar i länder med sämre arbetsmiljölagstiftning. De flesta kromgarvade skinnen (alla från Tranås) testas också för att inte släppa ifrån sig krom. Så de ska vara helt OK att använda. Likväl innehåller huden krom (som då inte är farligt för oss eller bebis) men som vid förbränning frigörs och ombildas till 6-värt krom, vilket är JÄTTEGIFTIGT. Så hon hade med största sannolikhet rätt i att hennes skinn inte släpper ifrån sig farligheter. Däremot skulle jag aldrig köpa en färgad fäll från Tranås då de är färgade med anilinfärger.
      När det kommer till vad som kan vara negativt med ekogarvning så vet jag inte. Vid ekogarvning används andra betningsmedel än krom ibland alun. Och alun kan vara giftigt i större mängder. Det finns dock många fler betningsmetoder exempelvis bark eller mimosa m.fl.

      Gilla

      • Tack för det utförliga svaret! Jag vill ju inte gärna sponsra någon slags industri, som inte gör vår värld till en bättre plats, med mina surt förvärvade slantar så varje köp jag kan styra om till bättre företag känns ju som en seger. Ska känna efter om vi verkligen behöver en fårfäll till vagnen alls, om jag ändå måste ha en ska jag kolla ekoalternativ eller med din Erik 🙂

        Gilla

    • Hej Oskar. Tyvärr går det inte att utläsa hur fårfällarna hos den leverantör du länkar till är garvade ej heller var. Det är möjligt att de är OK garvade men eftersom det inte finns någon info så går det dessvärre inte att veta. Jag skulle väl rekommendera företaget att ha mer info även om den inte skulle vara enkom av godo. Öppenhet uppskattas av konsument.
      Vänligen Anna-Lisa

      Gilla

  4. Tack för denna upplysningar!
    Hade ingen aning om att skinnen behandlas med kemikalier o tungmetaller. Plötsligt blev det ointressant att köpa förfall på Ikea bla.
    .

    Gilla

Kommentera

